Kursus i fokuseringsstrategier

Tidlig indsats mod ordblindhed er vigtigt: men hvordan gør vi det?

Kan man lære børn, hvordan de kan fokusere?

Tidlig indsats betyder ikke, at vi skal undervise børnene tidligere.

Men vi skal starte med, at undervise dem i de grundlæggende evner til at lære.

Det betyder, at de skal lære at fokusere deres opmærksomhed, lære hvordan de kan tage imod og forstå en fælles besked.  

Samtidig skal også deres motorik være i orden, så de kan holde på en blyant og klippe med en saks.

Barnets motoriske udvikling har stor betydning for dets deltagelse i læringsaktiviteter.  

DLS integrerer netop mentale opgaver, fokuseret opmærksomhed, kreativitet og læring gennem kroppen.


Mød nogle af mine kollegaer fra New Zealand, som har indført fokuseringsstrategierne i deres skole med stor succes.Video.


KURSER

80% af Monieks foredrags- og workshoptid foregår til lukkede, skræddersyede arrangementer i skoler eller organisationer.

Men her kan du følge med i de offentlige kurser.

Du kan tilmelde dig via de forskellige links, hvis du vil blive klogere på børns indlæring og på fokuseringsstrategier.

Kommende kursus i  ”DavisLæringsStrategier”:

 

Kursus fordelt på 3 eftermiddage:

d. 5.+6.  oktober 2023

fra kl. 9.00 – 16.00, samt 2 opfølgningseftermiddage.

 

TILMELD DIG :Tilmeldingsblanket DLS oktober 2023   

og skriv til kontakt@laeringifokus.info.

Pris; Kr.2900,- inkl. let frokost, materialer, kursushæfte mm., 2 opfølgningseftermiddage.

 

Få 30 % rabat

Organiser et DLS kursus på din skole med mindst 12 deltagere og få 30% rabat, alle sammen!

Skriv til kontakt@laeringifokus.info

Download folderen “Davis Læringsstrategier”

 


Referencer

Reaktion fra en lærer som skrev til mig efter hun havde arbejdet med DLS i nogle uger:

“En meget urolig 2. klasses dreng, som havde meget svært ved at koncentrere sig. Han tog fokuseringsøvelserne til sig med det samme. Øvelserne med koosh-bolde optog ham 100% og han var helt fantastisk. Når vi så lavede giv slip øvelsen og derefter gik i gang med at modellere bogstaver var han helt rolig, koncentreret og sad stille i 30 min. Han var så stolt. Denne faste ramme er guld for en dreng som ham.”

Reaktion fra en læsekonsulent:

Jeg er meget begejstret for DLS. Jeg vil sikkert anbefale DLS kurset til alle, ikke kun til lærere, men forældre også. Moniek er en meget tålmodig og begavet formidler. Man kan godt mærke, at hun har en stor erfaring bag sig og derfor føler man sig meget tryk i hendes hænder.”


Davis LæringsStrategier (DLS) er udviklet af Ronald Davis og Sharon Pfeiffer .

De havde begge to meget erfaring med undervisning af ordblinde og de ville forsøge at tilpasse den succesfulde Davis®-metode til klasseværelset for at se om børn derved kunne undgå specialundervisning.

De har efterfølgende udviklet “Davis®-læringsstrategier” (DLS) til skoler: et undervisningsprogram til brug i folkeskolens første klasser.

Det oprindelige formål var, at se om man kunne undgå specialundervisning, men praksis viste dog hurtigt, at alle børn i klassen havde gavn af teknikkerne.

Gode læsere gjorde fremskridt i sprog og grammatik, mens de svagere gjorde fremskridt i læsning, og alle blev bedre til at arbejde selvstændigt.

  • Ved Davis®-læringsstrategier lærer børnene at fokusere deres opmærksomhed bedre
  • Urolige børn opdager, hvordan de bedre kan slappe af (afspændingsprocedure)
  • Hvert barn bliver fra børnehaveklasse-alderen inviteret til at iagttage nøjagtig og korrekt
  • En speciel procedure hvor man arbejder med de 120 ord, fremmer arbejdshukommelsen
  • En tretrinsmodel til læsning bidrager til sikker læseundervisning

Seks års DLS ’pilotprojekt’ (1994-1999) i en række folkeskoler i San Francisco området har givet følgende resultat:

  • Ingen DLS-elever blev henvist til specialundervisning.
  • DLS gavnede alle børn i klassen; De gode læsere gjorde fremskridt i sprog og grammatik, de svagere derimod i læsning.
  • Metoden hjalp lærerne med disciplinen i klassen- også i andre fag end læsning.
  • Der fandtes flere højt begavede børn i DLS klasserne end gennemsnitligt.

I 2001 publicerede fagbladet ’Reading Improvement’ i USA resultatet af  pilotprojektet.


Pilotprojekt i Danmark

I Danmark har vi startet et ‘pilotprojekt’ i september 2011 på Gudenåskolen i Ry. Du kan læse mere om projektet i Magasinet  Frie Skoler (side 24-27).  Hvis du er interesseret i at høre mere, så ring til Læring-i-fokus for at høre mere om den Interne evaluering på projektet DLS på Gudenåskolen.

Davis®-læringsstrategier er beregnet for aldersgruppen 5 – 8 år og udruster børnene med indlæringsteknikker og arbejdsvaner, der gør det lettere for dem at koncentrere sig om organiseret undervisning. Programmet forebygger dermed ordblindhed og andre særlige indlæringsproblemer. Programmet er brugervenligt og kan anvendes sammen med hvilken som helst læseplan og struktur, der ellers findes på skolen.


Pilotprojekt i Indien

Udover i Denmark, har jeg startet et pilot projekt på Omega skolen i Chennai, Indien- en skole med 4500 elever.

Sammen med Davis specialist Robin Temple tog jeg til Chennai to gange i 2013 for at undervise der. De gik straks i gang med at bruge Davis teknikkerne  i klasserne med forbløffende resultater.

undervisning til lærere Projekt Indien

Derfor havde ledelsen sendt 2 af deres lærere til Denmark i marts 2014 for at færdiggøre deres Davis træning.

I oktober 2014 blev jeg inviteret igen for at undervise 52 lærere, primært fra indskolingen, i Davis Læring Strategier. Vi vil nu starte et projekt for at se forskellen mellem DLS klasserne og kontrol klasserne.

Tre lærere er nu  uddannet  DLS mentor, for at kunne vejlede lærerne på skolen.

D. 29.-31. marts 2015  organiserede vi den første Davis-Dyslexia-konference i Indien i samarbejde  med Davis specialist Richard Whitehead fra England. Samtidig gav vi et DLS kursus på Omega skolen, hvor 60 lærere deltog!

Ring 3013 7501  eller skriv til  kontakt@laeringifokus.info


Oplev hvordan du som lærer kan sørge for, at hver elev benytter sin egen læringsstil optimalt.


Davis® Learning Strategies is a trademark of Ronald D. Davis. Commercial use of this trademark for the purposes of training and mentoring teachers requires licensing by the trademark owner.