Matematikundervisning

Matematik problemer hænger ofte sammen med andre vanskeligheder såsom:

  • at kunne klokken
  • at have en tidsfornemmelse
  • at forstå mundtlige beskeder
  • at kende forskel på højre og venstre
  • at læse musiknoder
  • at komme til tiden
  • at holde orden
  • at strukturere og planlægge

 

 

Matematik er et abstrakt fag. Det bliver ofte undervist ud fra en verbal begrebsformulering. Så det kan være svært at forstå matematik, hvis man har brug for mentale billeder, før det giver mening.  

Man skal kunne tænke lineært for at kunne regne. Man kan have nemt ved (ubevidst) at genkende mønstre, og finder måske hurtigt svaret på opgaven, men har svært ved at forklare, hvordan man er kommet frem til det.

Problemer med at regne/matematik hænger direkte sammen med den tidsforvrængning, der, på grund af desorientering, er almindelig for billedtænkere. 

Når man ikke har nogen tidsfornemmelse, er det umuligt at forstå begrebet sekvens, dvs. den måde ting følger efter hinanden på i en bestemt rækkefølge.

At tælle til 100 er et spørgsmål om sekvens.

Man kan lære at tælle som en remse, men hvis ikke du har en fornemmelse for tal, er det svært at tælle baglæns. Derfor er det vigtigt, at man først lærer de grundlæggende begreber som tid, rækkefølge og orden/uorden, før man lærer at regne.

 

Det er vigtigt at få testet, hvad årsagen til netop dine vanskeligheder er, for at kunne få målrettet undervisning. 

 Få en individuel test  

Testen varer cirka 1½ time og koster 500,- kr.   Hvis du efterfølgende vil modtage  et skriftligt testsvar koster det 250,- kr.

Ring  3013 7501 for at lave en aftale.

Reference februar 2022         

Efter en del års frustration over vores datters udfordringer med matematik fik vi nok og tog sagen i egen hånd. Skolen har ikke værktøjer/ressourcer til at hjælpe børn med matematik vanskeligheder. Så vi følte, at vi selv måtte gøre noget. Først prøvede vi ekstra matematik hjælp en gang om ugen, som desværre ikke hjalp. Vi havde en følelse af, at der var noget helt galt da vores datter slet ikke kunne alt den basale matematik, som plus, minus, gange, dividere og tabeller. Men opgaver med geometri og koordinatsystemer har hun fuldstændig styr på.

Vi googlede talblind og faldt heldigvis over Læring-i-fokus og kontaktede Moniek, som lavede en screening af vores datter online og efterfølgende kunne konstatere, at hun havde store udfordringer med alt den basale matematik. Samtidig sagde hun, at hun fornemmede en blokade overfor matematik. Vi besluttede i samråd med skolen at tage imod et 3 dages forløb hos Moniek.

Og det viste sig at være en fantastisk beslutning. For sikke et forløb og sikke en oplevelse. Moniek er superkompetent, empatisk og utrolig skarp mentalt. Hun har på 3 dage formået at lære vores datter plus, minus, gange og dividere. Hun fik hurtigt forklaret hvordan en visuel hjerne fungere og hvorfor det er svært at lære matematik på den måde vores datter har lært det. Hun gav hende en følelse af, at hun er helt normal og blot har brug for at se tingene. Så alt matematik foregik visuelt, hvilket virkede med det samme.

Ved siden af arbejdede Moniek hele tiden med den blokade som hurtigt viste sig meget tydeligt. Og det var altså helt fantastisk at se hende arbejde med vores datter, som langsomt åbnede op og arbejdede med hende. Det var en mental hård omgang, men Moniek var meget nænsom og beskyttende, hvilken betød at vores datter var helt tryg ved hende og det arbejde hun var i gang med.  

Så efter de 3 dage har vi fået en datter, der ikke bare har forstået det basale matematik, men har fået en tro på sig selv og en viden om hvorfor hun har brug for at lære tingene på en anden måde. Så nu skal vi bare fortsætte med at øve matematik på ”Moniek” måden.

Jeg kan blot give Moniek mine varmeste anbefalinger og håbe at alle der har børn med lignende udfordringer vil tage imod hjælp fra Moniek. Det kommer I ikke til at fortryde.  Tak Moniek.

Mvh Rikke Jørgensen

Reference juli 2021
Efter min datter og jeg har været på kursus nede hos dig i sommerferien er det kun gået fremad.
Det er en ren solskin historie.
Fra at have en datter der var sky og usikker på sig selv til en sprudlende ung dame.
Fra en usikker teenager der var sikker på, at hun var dum og hadede matematik til langsomt at finde troen på sig selv og vejen frem i den matematiske verden og i matematik bøgerne .

Fra at få 00 til de første mange tests op igennem hele skoletiden til langsomt at finde en ny vej og metoder til at regne det ud. Karakteren steg til 02 og har siden hen løftet sig til et 7 tal og i dag til at hun selv kan tage bussen, kende klokken, binde snørebånd og har fået sit første 12 tal. 🙏🙃🥰
Tusinde tak for dig og din hjælp.  KH Mette

 

Individuel Davis matematikprogram.                                               

Programmet giver dig mulighed for at lære at beherske helt  grundlæggende matematiske koncepter og begreber, der fjerner forvirring angående tal, multiplikation, division, decimaler og matematiske symboler.

Så vi arbejder ikke ud fra et hæfte for at lave opgaver, men arbejder med grundforståelsen og med at forstå logikken i matematik.

Derefter vil du være i stand til selv at udføre matematikopgaverne.

Vi arbejder også meget med opmærksomhed og fokusering. Vi vil bruge spil og bevægelse i stor stil.

Matematikprogrammet er et individuelt undervisningsforløb som tager mellem 20 – 40 timer.